Například: Dobré zprávy
Zdravý spánek

Spánek je odpradávna považován za něco mimořádně důležitého a rozhodujícího. Dodnes se říká „vyspíme se na to“ nebo „ráno je moudřejší večera“. Mnoho lidí věří, že ve spánku nás může ledacos dobrého napadnout a spasit nás. Spánek je neoddělitelnou a nutnou součástí života každého člověka. Pro většinu lidí znamená spánek v každodenním 24hodinovém rozvrhu čas klidu, odpočinku a čerpání energie do dalšího dne.

 Co se děje s naším tělem, když spíme? Organismus produkuje hormon melatonin, díky kterému se v našem organismu střídá denní a noční režim. Během spánku se regeneruje naše celé tělo a imunitní systém. Spánek je velmi důležitý pro regeneraci celého organismu. Během spánku se snižuje teplota těla a krevní tlak, zpomaluje se dýchání. Tělo odpočívá a zároveň se nám „filtruje“ mozek. Zpracovává veškeré podněty, které jsme mu přes den dali. Zjednodušeně můžeme říct, že třídí myšlenky a zážitky. Některé z nich ukládá do paměti, ty méně důležité budou časem zapomenuty.

 Kdy je náš spánek vydatný? Každý člověk má individuální potřebu spánku. Pro efektivní regeneraci jsou nejdůležitější první tři až čtyři hodiny spánku, tzv. fáze hlubokého spánku. Druhou polovinu spánku prosníme. Důležitá je kvalita spánku, nikoliv jeho délka. Jen po kvalitním spánku se budeme příští den cítit plně zregenerováni.

Je zdravý polední spánek? Ve skutečnosti je krátký spánek po obědě velice zdravý. Posílí naši koncentraci a dodá nám více energie, abychom svoje povinnosti po zbytek dne dobře zvládli. Měli bychom dbát na to, aby spánek po obědě netrval déle, než třicet minut. Delší spánek působí naopak. Dopřejte si delší polední přestávku vždy, kdy to bude jen trochu možné.

 Pro dobré usínání Čerstvý vzduch. Pobyt venku na nás má pozitivní vliv v mnoha ohledech. Dostatek kyslíku pomáhá regenerovat organismus, zpomaluje proces stárnutí a celkově posiluje imunitní systém. Tělo je díky němu uvolněnější a snadněji zvládá fyzické a psychické účinky stresu. Pokud se během dne nedostanete na procházku, půl hodiny před spaním si vyvětrejte ložnici.

 Relaxační koupel. Teplá voda působící na tělo snižuje svalové napětí, odbourává denní stres a navozuje pocit příjemné únavy. Účinky lázně podpoříte a umocníte vhodnou přísadou, nejlépe bylinkovým olejem určeným k uvolnění a relaxaci.

 Oblíbená hudba. Většinu problémů se spaním, způsobených přemírou stresu a starostí, může vyřešit tzv. muzikoterapie. Těsně před spaním si pusťte oblíbenou pomalejší hudbu a soustřeďte se jenom na její zvuk. K poslechu jsou vhodné zejména instrumentální skladby a relaxační nahrávky, popř. zpěv ptáků nebo různé zvuky přírody.

 Čaj. Bylinkové čaje jsou tradičním lékem na nespavost. Zklidňují a napomáhají fyzickému i psychickému uvolnění. Heřmánek redukuje stres a pocit úzkosti. Působí jako lehké sedativum a uvolňuje svaly. Podobně účinkuje i lipový čaj a mučenka. Při obtížích s nespavostí také skvěle pomáhá kozlík lékařský. Čaj pijte hodinu před ulehnutím do postele.

 Čtení. Někdy není naše tělo navzdory náročnému dni připraveno ihned usnout. Potřebuje trochu času na zklidnění. Ideální je cca 20 minut strávit třeba čtením. Vhodná je lehká literatura, která vás přivede na jiné myšlenky. Při usínání myslete na něco hezkého, inspirujícího, co jste během dne zažili. Pokuste se usnout s tímto pozitivním obrazem celého dne.

„Jestliže chceš klidně spát, vezmi si s sebou do postele čisté svědomí.“ (W. Benjamin)

zdroj: www.kneipp.cz/cz/zdravotni_temata.html, http://spanek-a-sny.zdrave.cz

 

Líbí se mi 6



Zdravý spánek - Hodnocení: 5.00 z 5.00 . Počet hlasů: 6
Podobné články:



Zanechat komentář

Myšlenka dne

Musíme si vážit úsilí o poznání druhého člověka a nevítat jej hned ostřím svého egocentrizmu.


Kalendář událostí

Zasílání aktuálních informací o nových článcích na stránkách Polahoda a dalších projektech MSH "ALLATRA"